Be Joelle everyday!

Abonează-te la newsletter-ul Joelle Magazine:

BE JOELLE EVERYDAY! Your magazine. Your WORLD!

Sparanghelul: o sursă importantă de vitamina K şi acid folic.

Denumit și hrana regilor, sparanghelul a fost intens cultivat în Egiptul antic, fiind o plantă ce s-a adaptat foarte bine la solurile nisipoase. De culoare verde sau albă, sparanghelul face parte din familia erbaceelor, iar gustul său este asemănător cu cel al conopidei. Este sărac în calorii, dar bogat în antioxidanţi, astfel că această legumă poate fi numită leguma anti-îmbătrânire. Aflat în stare verde, sparanghelul conţine cele mai multe vitamine.

Datorită faptului că este o plantă rară şi pretenţioasă, sparanghelul este considerat o delicatesă. Este adesea folosit în gastronomie datorită fineţii gustului său. Uşor de digerat, cu o textură fină, bogat în apă, vitamine şi minerale, sparanghelul are un rol important în nevoile nutriţionale ale organismului, ceea ce face ca aportul său caloric să fie unul scăzut.

Regele Ludovic al XIV-lea a ordonat cultivarea acestei legume astfel încât să beneficieze de gustul său fin pe tot parcursul anului. Sparanghelul era cultivat cu 2000 de ani în urmă în regiunile mediteraneene. În secolul al II-lea î.Hr., romanii ştiau cum să-l cultive, cum să-l prepare şi cum să-l păstreze mai mult timp.

În plus, cea mai veche şi cunoscută carte de bucate din lume, "Cookery and dining in Imperial Rome", atribuită lui Apicius, conţine o reţetă cu sparanghel.

Etimologia cuvântului.

Cuvântul sparanghel este o combinaţie de cuvinte din limba latină „asparagus” (în latina clasică) și din limba greacă „aspharagos”, acesta din urmă provenind din cuvântul persan „asparag” care înseamnă “tulpină”. Aşadar, este o legumă ce şi-a căutat numele.

Cultivarea. Exportul şi importul cu sparanghel.

Sparanghelul este o plantă care are nevoie de soluri uşoare şi nisipoase, dar, mai ales de îngrăşământ natural. În al treilea an de la cultivare, tulpinile sale sunt bune pentru consum. Planta este perenă, trăind aproximativ 30-35 de ani.

Peru este cel mai mare exportator de sparanghel, fiind urmat îndeaproape de China şi Mexic. Cei mai mari consumatori şi importatori sunt: SUA, multe dintre țările membre U.E. şi Japonia. În România, sparanghelul este adesea cultivat în sere.

Proprietăţi şi beneficii.

Principalele elemente chimice din compoziţia sa sunt: proteinele, lipidele, hidrații de carbon, fito-hormonii, enzimele, celuloza şi sărurile minerale. Sparanghelul este o bogată sursă de vitamina K, acid folic, vitamina C, vitamina A şi complexul de vitamine B (B1, B2, B3 şi B6), însă conține și mangan, cupru, fosfor, sulf și potasiu.

Compușii fenolici pe care îi conține au un rol important  în prevenirea bolilor cardiovasculare, ajută la îmbunătăţirea circulaţiei venoase şi favorizează detoxifierea organismului. Antioxidanţii împiedică evoluţia celulelor canceroase şi previn apariţia tumorilor maligne interne şi externe. De asemenea, sparanghelul este o foarte bună hrană pentru creier și ne ajută astfel în lupta cu declinul cognitiv.

Proprietăţile sale curative previn apariția arsurilor la stomac şi a greţurilor, iar conţinutul de mangan al sparanghelului este eficient împotriva unor alergii precum eczeme, urticarii, dar şi în cazul astmului, favorizând desensibilizarea.

Restricţii referitoare la sparanghel?

Sparanghelul trebuie consumat în cantităţi mici de către persoanele care au probleme cu rinichii, probleme reumatice sau cele care suferă de gută, întrucât sparanghelul sporeşte nivelul de acid uric din organism.

Alegerea şi depozitarea sparanghelului.

Pentru a achiziţiona cele mai bune mlădiţe de sparanghel trebuie să vă asiguraţi ca:

  • mlădiţele să nu fie îndoite,
  • să aibă aspect proaspăt și
  • să fie subţiri şi de culoare verde închis.

Sparanghel alb este considerat a fi mai sănatos, dar şi mai gustos decât cel verde, acesta fiind crescut în pământ, ferit de razele solare. Este o legumă foarte delicată şi perisabilă. Dacă depozitaţi sparanghelul în frigider, înfăşuraţi vârfurile mlădiţelor cu hârtie. Totuși, acesta nu trebuie păstrat mai mult de două zile. Sparanghelul fiert, în schimb, poate fi păstrat în congelator pentru mai mult timp.

Pregătirea sparanghelului pentru gătit.

  • Se spală şi se scurge bine sub jetul de apă rece;

  • Tulpinile proaspete se pregătesc îndepărtând partea inferioară (lemnoasă);

  • Dacă tulpina este tare, se curăţă de coajă cu un cuţit ascuţit; iar

  • Dacă vrem să preparăm sparanghel tăiat bucăţi, acesta se taie pe diagonală în bucăţi de 2-5 cm lungime, sparanghelul astfel tăiat gătindu-se mai repede şi mai uşor.

Cum îl gătim?

Sparanghelul poate fi preparat astfel:

  • Prin aburire:
    Se poate folosi un steamer sau o oală gen sită: în oală se pune un strat de apă de 5 cm grosime. Se dă apa în clocot şi, când începe să fiarbă, se acoperă cu un capac. Se fierbe cca. 8-10 minute. Timpul de gătit variază în funcţie de grosimea tulpinilor.
  • Prin fierbere în apă:
    Se umple un vas mare cu apă în care se adaugă puţină sare. Se dă apa în clocot. Se adaugă sparanghelul pentru 2-6 minute. Se scot tulpinile, se usucă cu prosoape de hârtie şi se servesc.
  • Prin frigere pe grătar:
    Sparanghelul se fierbe în apă clocotită cu puţină sare timp de 1 minut. Se trece apoi sub jet de apă rece şi se aşază pe grătar. Timpul de preparare este de aproximativ 2-3 minute pe fiecare parte.

  • Prin coacere în cuptor:
    Se încălzeşte cuptorul la 200 °C. Tulpinile de sparanghel se așază pe o tavă și se stropesc cu puţin ulei.  Se ţin în cuptor pentru 11 - 17 minute.

  • Prin prăjire:
    Se încălzeşte la foc mediu o tigaie în care adăugăm o lingură de ulei vegetal sau de unt. Tulpinile se taie în bucăţele de 2-5 cm lungime. Când uleiul este fierbinte, se adaugă sparanghelul şi se prăjeşte aproximativ 3-5 minute, amestecând constant.

Sparanghelul (hrana regilor) este şi azi considerat o legumă fină sau, de ce nu, o “legumă de lux”, fiind folosit cu precădere în bucătăriile din Germania, Olanda şi Belgia.

Sursă foto: Shutterstock.com

 

Ţi-a plăcut acest articol?

Fii alături de noi, dă LIKE paginii JoelleMagazine de Facebook!

9 trucuri pentru a evita (și elimina) acneea
10 obiceiuri care îți înrăutățesc crampele menstruale