Be Joelle everyday!

Abonează-te la newsletter-ul Joelle Magazine:

BE JOELLE EVERYDAY! Your magazine. Your WORLD!

Călătorie în timp: Gara Regală din Sinaia şi evoluţia trenului.

Grăbiţi… ne îndreptăm către locul de muncă. Weekend-urile sunt întotdeauna aşteptate cu nerăbdare. Săptămâna lăsată în urmă este ca un duş rece după o saună fierbinte, iar weekend-ul este, poate, cel mai aşteptat moment al săptămânii care în timp şi-a asumat rolul de vedetă a relaxării, somnului sau plimbărilor.

Înainte de sărbători, am făcut o plimbare cu trenul în weekend. Da… o plimbare cu trenul. Deşi îl folosim aproape zilnic, cel mai rapid mijloc de transport din Bucureşti, metroul, este tot un tren. Ziua se anunţă superbă. În zorii zilei, soarele mângâie cu razele lui mai puţin puternice chipurile încă adormite ale oamenilor. Ajunsă la locul de întâlnire, eu şi prietena mea pornim încrezătoare şi pline de entuziasm spre drumul ce ne duce la Gara de Nord. Traseul pe care ni l-am propus să-l urmăm este Bucureşti-Sinaia. La doar o oră şi jumătate de mers cu trenul, urmează să trecem prin gara Ploieşti Vest şi… gata, am ajuns.

În Gara de Nord, servim o cafea şi un ceai cald, apoi mergem la linia de unde urmează să plece trenul. Urcăm şi călătoria începe.

Sunetul roţilor de tren "te duc, te-aduc" ne aminteşte de vacanţele de vară sau de excursiile de-o zi din copilărie, perioadă în care călătoria cu trenul era ceva normal. O minivacanţă de o zi!

Nu am putut să nu simt acel iz de “vechi”, deşi trenul este unul relativ nou. Am avut noroc astfel că am călătorit pe locurile de lângă fereastră. Atmosfera din tren era plăcută… în jur aveam oameni simpli, dar generoşi şi “cu bunul simţ la purtător”.

De partea cealaltă a culoarului ce ne desparte, observ doi tineri ce se privesc în ochi şi se ţin de mână,  în timp ce-mpart mp3-ul ascultând muzica ce-i poartă parcă pe drumul magic al iubirii. Este minunat să vezi că există şi oameni care se bucură de puţin, oameni ce trăiesc intens şi cu mulţumire, respectând tot ceea ce viaţa le-a dăruit.

Am ales Sinaia din două motive: drumul scurt şi notorietatea regală a locului. Peisajul oferit de curtea Palatului Peleş în liniştea răcoroasă a dimineţii este de nedescris! Pentru puţin timp, în singurătatea ce ne înconjura, am crezut ca locul ne aparţine.

 

Dar, lăsând de-o parte povestea noastră, vreau să trecem în revistă împreună menţiuni importante legate de cea care, prin istorie, a fost Gara Regală.

Totul început din glumă… devenit realitate.

 

Aşadar, să începem lecţia de istorie a primei Gări Regale!

Prima cale ferată din lume avea să se dea în funcţiune la 15 septembrie 1830. Ea făcea legătura între  Liverpool şi Manchester.

În anul 1854, pe 20 august, avea să se deschidă şi în ţara noastră prima linie de cale ferată care făcea legătura între Oravița (judetul Caraş Severin) și Baziaș, port la Dunăre.

În anul 1880, pe 11 aprilie, guvernul de atunci avea sa fondeze Instituţia Căilor Ferate Române, după ce Parlamentul României votase transferul liniei Vârciorova–Roman, din administrarea consorțiului german Strousberg în administrare naţională.

Povestea cu şi despre trenuri ce urma să facă istorie a început acum mai bine de două secole, odată cu inventarea și construirea primelor căi ferate, a primelor vagoane. Trenul a fost iniţial folosit în exploatarea minelor. De la șinele de lemn la cele de oțel, de la locomotiva cu aburi la cea electrică, de la “Mocăniţa” la TGV, trenul nu a încetat să evolueze.

În anul 1866, a fost aprobată construcţia unei linii de 915 km pentru transportul de călători şi marfă între oraşele importante ale Țării Românești şi ale Moldovei. Linia cu plecare de la Vârciorova (judeţul Caraş Severin) ajungea la Roman (judeţul Neamţ), iar traseul se făcea prin oraşe importante de la acea vreme precum:  Pitești, Bucureşti, Buzău, Brăila, Galați şi Tecuci.

Construcţia a fost încredinţată asociaţiilor finaciare germane Strousberg, costul construcţiei fiind de 270.000 de franci de aur pe kilometru.

În anul 1872, pe 13 septembrie, a fost finalizată şi Gara de Nord din București.

Dar… să revenim la Gara noastră Regală din Sinaia. Trei gări a avut Sinaia pe parcursul istoriei ei şi părţi ale celor trei ansambluri s-au păstrat până în zilele noastre.

În anul 1879, la 10 iunie, a fost inaugurată prima Gară a oraşului Sinaia şi a funcţionat până în anul 1913. Însă, în anul 1886, avea să vadă lumina zilei prima Gară regală SINAIA. A fost construită din cărămidă tencuită, avea o singură încăpere, o sală mare cu acces dinspre oraş, cu ieşire în staţie, spre peronul primei linii ce duce şi astăzi spre  Braşov. Gara a funcţionat până în anul 1940, când clădirea a fost folosită în perioada primului Război Mondial, ca sală de primire a răniţilor veniţi de pe front.

 

A doua Gară Regală SINAIA, cea a lui a lui Carol al II-lea, a fost construită între anii 1937-1938 de către Direcţia Generală CFR, condusă de arhitectul Duiliu Marcu pentru a înlocui vechea Gară Regală construită în anul 1886. Amplasată în proximitatea imediată a gării existente, gară regală se compunea din corpul principal al gării propriu-zise şi un mic corp de gardă, legătura dintre acestea fiind realizată prin intermediul unei galerii exterioare cu arcade, mărginite de coloane pe o lungime de 80 m. Pavilionul regal ocupa o suprafaţă de 300 mp şi cuprindea un salon de recepţii, salonul Regelui şi cel al şefilor militari. Construcţia era realizată din piatră de Sinaia la exterior şi cărămidă la interior. Planşeele erau din beton armat, acoperişul din ţiglă roşie, tâmplăria din lemn de stejar şi porţile erau metalice.Pardoselile erau adecvate funcţionalităţii sălilor: marmură (în sala de recepţie), mochetă în sala Regelui şi dale de piatră în celelalte încăperi. În sala regelui, pereţii erau lambrisaţi cu lemn de stejar, iar clădirea a fost prevăzută cu instalaţie de încălzire şi iluminare electrică.

 

Călătorind cu trenul dinspre Bucureşti, în zilele noastre, poţi vedea mai întâi gara lui Carol al II-lea. Trenul se opreşte în faţa corpului central construit în 1911, iar în dreptul locomotivei se poate zări fostul salon regal al lui Carol I, construcţie ridicată în 1879.

Astfel, din ceea ce a fost Gara anului 1879 au rămas încă în picioare salonul regal, ca o clădire separată ce găzduieşte astăzi o colecţie unicat de machete şi însemne feroviare.

Călătoria noastră s-a terminat, după cum spuneam, în aceeaşi zi, astfel că până seara am fost înapoi la Bucureşti, în Gara de Nord. Urma să încep o săptămână cu energie pozitivă, dar mai ales cu plamânii plini de aer curat.

Astăzi, Sinaia poartă cu mândrie numele de „Perla turistică a Carpaţilor”.

Avem o ţară frumoasă, cu locuri care ascund poveşti fascinante ce merită descoperite.

 

Sursă foto: Shutterstock.com.

Ţi-a plăcut acest articol?

Fii alături de noi, dă LIKE paginii JoelleMagazine de Facebook!

Hadar Chalet: zile perfecte pentru relaxare la o…
Mâncare de 12 lei cu Marian: Turte cu verdețuri,…