Be Joelle everyday!

Abonează-te la newsletter-ul Joelle Magazine:

BE JOELLE EVERYDAY! Your magazine. Your WORLD!

Moștenitorul Casei Chanel: Karl Lagerfeld, simbolul excentricului elegant

Îl recunoaștem cu ușurință datorită ținutei caracteristice: cămașa albă, perfect apretată, cu guler înalt; ochelarii negri, părul argintiu strâns în coadă, mănușile din piele și bijuteriile în stilul Henric al VIII-lea. Acestea sunt atributele standard ale celui care de peste jumătate de secol se impune în lumea modei: Karl Lagerfeld.

Unii îl consideră ciudat, iar alții extravagant – însă nimeni nu îi poate contesta aportul adus tendințelor în modă. El a reinventat tradiționalul prin originalitate, iar cunoștințele sale vaste din artă își pun amprenta asupra creațiilor sale.

Lagerfeld a știut încă din anii ’80 să se impună în această lume a modei, care se află într-o continuă schimbare, fiind la conducerea a două dintre cele mai prestigioase case de modă ale lumii: Chanel și Fendi. A rămas de atunci în atenția publicii, succesul fiindu-i asigurat de rigurozitatea nemțească, în combinație cu rafinamentul parizian.

Șic încă din copilărie

Karl s-a născut pe 10 septembrie 1933, la Hamburg, în perioada când Republica de la Weimar își găsea sfârșitul şi regimul nazist se pregătea să ia lumea cu asalt. Tatăl său, Karl Otto Lagerfeldt, deținea o fabrică de lapte condensat, în vreme ce mama sa, Elisabeth Bahlmann, suedeză la origini, vindea lenjerii. Aceasta le-a oferit o educație aleasă copiilor săi, multe dintre manierele și principiile sale punându-și amprenta și asupra micuțului Karl. Acesta i-a cerut mamei sale, la vârsta de numai 4 ani, un valet – cadou de ziua lui.

Designerul povestește că avea un costum preferat, din catifea neagră cu broderie aurie, și că mama sa îl certa când purta pălăria de munte bavareză, plasată, de asemenea, pe lista pieselor vestimentare preferate. La 14 ani, a plecat la Paris, pentru a studia desenul și istoria. Talentul său a fost apreciat încă de pe atunci, celebrul designer francez Pierre Balmain angajându-l ca asistent. Educației alese i se adaugă faptul că Lagerfeld este un poliglot, el vorbind fluent engleza, franceza, germana, spaniola, rusa şi mandarina.

Același stil, mai multe case

Lagerfeld s-a remarcat în modă încă din anul 1955, când a câștigat premiul I la o competiție finanţată de către International Wool Secretariat, categoria „Paltoane”. Jean Patou l-a angajat în 1958, dându-i drept sarcină realizarea a două colecții haute couture pe an. Tot atunci, acesta și-a prezentat propria colecție într-o defilare, folosind numele de Roland Karl.

Au urmat alte colecții în anii ’60, nu foarte bine primite din cauza faptului că erau prea nonconformiste pentru vremea respectivă: fustele de primăvară erau cele mai scurte din Paris, şi nici pălăriile cu cercuri din satin nu au impresionat.

Totuși, a început în 1964 colaborarea cu casa de modă Chloe: el avea de realizat câteva piese vestimentare pe sezon, iar în 1973 și-a lansat propria colecție. De această dată, colecția a avut un succes fulminant, fiind catalogată drept „modă la nivel înalt”: fuste scurte sau lungi, topuri mini, şaluri fine, inspirate din stilul Carmen Miranda, actriţa anilor ’30.

Pe parcursul colaborării cu Chloe, Lagerfeld a urmat un tipar clasic și feminin, creând parfumul „Chloe by Karl Lagerfeld”, cu un impact pozitiv în industrie. Acea perioadă i-a adus celui supranumit astăzi „Împăratul modei”, colaborări importante cu casele Curiel și Fendi.

Chanel și Choupette sub semnătură Lagerfeld

În 1982, vestea că Alain Wertheimer, directorul Chanel, i-a propus lui Lagerfeld să creeze pentru ei a stârnit multă rumoare. Toți îl sfătuiau să nu accepte să lucreze pentru o casă de modă ce nu mai avea altceva de oferit decât istoria creatoarei sale.

„Cu mult timp în urmă, Chanel nu mai era în pas cu moda. Doar nevestele doctorilor din Paris mai purtau. Nimeni nu o voia, era fără speranţă”, declara Karl după lansarea primei sale colecţii, în 1983.

Lagerfeld a reinventat tradiționalul. A readus în atenția publicului sacoul clasic, scurt, fără guler, marca Coco Chanel, pe care l-a combinat cu fusta scurtă, din denim. Acesta a fost urmat de perle, berete și bijuterii supradimensionate, dar și colecții inspirate din echipamentele sportive.

Karl spunea că Chanel l-ar fi urât dacă ar fi văzut modul în care a reinventat conceptele ei.

„Unii oameni spun că eleganţa a murit. Se înşală. Are o faţă nouă!”, se apăra designerul.

Chanel haute couture, 1983

Lagerfeld și-a asigurat un loc în istoria artei prin faptul că este unul dintre puținii designeri actuali apreciați pentru modul în care își exprimă personalitatea în colecțiile de modă. Karl are o fire complicată și complexă: iubește oamenii, dar în același timp, este un artist căruia îi place singurătatea. Au existat numeroase zvonuri în legătură cu viața sa amoroasă, însă singurul lucru cert este legat de dragostea sa imensă pentru pisica sa, Choupette. Inițial, trebuia să o găzduiască doar de Crăciun, în 2011, însă a îndrăgit-o atât de tare, încât a decis să o păstreze definitiv.

Lagerfeld și Choupette

Felina a devenit între timp și muză pentru nonconformistul designer, aceasta inspirând colecția multicoloră „Monster Choupette”, dar şi pe cea monocromă, „Choupette capsule collection”. Împăratul modei a șocat din nou, declarând că el o iubeşte atât de mult pe pisicuța Choupette, încât s-ar căsători cu ea!

Colecția „Monster Choupette”

Colecția „Choupette capsule collection”

Lagerfeld s-a impus în lumea modei cum numai el a știut. A readus strălucirea pierdută casei Chanel și a continuat tradiția Fendi, aducându-și aportul propriu, fără a altera stilurile fundamentale de la baza celor două case de modă.

Și-a lansat conceptul său propriu: monocromia excentrică.

A realizat costume pentru piese de teatru, aplaudate la Scala din Milano, Burgtheater din Viena, sau la Festivalul de la Salzburg. Și, ca un renascentist contemporan, nu s-a rezumat doar la designul vestimentar, el realizând fotografiile pentru fiecare colecție în parte. Pasiunea sa vinovată rămân ilustrațiile.

Cu toate aceste realizări și schimbări aduse lumei modei, Împăratul rămâne în continuare modest:

„Ştii, personal, eu nu cred că sunt faimos”, păstrându-și profesionalismul: „(...) eşti bun nu datorită ultimului spectacol, ci pentru următorul”.

Deși imaginea sa este inconfundabilă, el spune despre sine că „Sunt o caricatură a imaginii mele, şi îmi place asta. Este ca o mască. Iar pentru mine Carnavalul de la Veneţia durează tot anul”.

Sursa: historia.ro; Foto: historia.ro, bazavan.ro, buro247.me, shrimptoncouture.com, nymag.com, likenews.ro, journaldesfemmes.com

1 /
    Karl Lagerfeld, biografie, casa Chanel, Coco Chanel, Fendi, modă, fashion, style, stil, trenduri, tendințe Karl Lagerfeld, biografie, casa Chanel, Coco Chanel, Fendi, modă, fashion, style, stil, trenduri, tendințe Karl Lagerfeld, biografie, casa Chanel, Coco Chanel, Fendi, modă, fashion, style, stil, trenduri, tendințe Karl Lagerfeld, biografie, casa Chanel, Coco Chanel, Fendi, modă, fashion, style, stil, trenduri, tendințe Karl Lagerfeld, biografie, casa Chanel, Coco Chanel, Fendi, modă, fashion, style, stil, trenduri, tendințe Karl Lagerfeld, biografie, casa Chanel, Coco Chanel, Fendi, modă, fashion, style, stil, trenduri, tendințe Karl Lagerfeld, biografie, casa Chanel, Coco Chanel, Fendi, modă, fashion, style, stil, trenduri, tendințe Karl Lagerfeld, biografie, casa Chanel, Coco Chanel, Fendi, modă, fashion, style, stil, trenduri, tendințe

Ţi-a plăcut acest articol?

Fii alături de noi, dă LIKE paginii JoelleMagazine de Facebook!

Legătura dintre celebritate, succes și obiceiurile…
Prima Doamnă a Statelor Unite ale Americii, Michelle…