BE JOELLE EVERYDAY! Your magazine. Your WORLD!

Monday: Back to work - 10 moduri simple de a-ți spori productivitatea în timp ce muncești de acasă

Munca de acasă, care înainte reprezenta o veritabilă excepție și se întâmpla doar în condiții imperioase, a ajuns astăzi să reprezinte noua normalitate, la care suntem cu toții nevoiți să ne adaptăm.

Deși există unele domenii precum aviația, industria serviciilor de curierat sau HoReCa în care foarte multe posturi presupun prezența fizică la birou, celelalte domenii sunt foarte flexibile și oferă posibilitatea de a-ți îndeplini atribuțiile de oriunde din lume, folosind un laptop și o conexiune la internet.

Conform unui Raport HR Barometru realizat de către PwC România în luna octombrie a anului 2020:

"Aproape 75% dintre companii spun că productivitatea angajaților a rămas constantă sau a crescut, după implementarea muncii de acasă."

Se pare că: 

"La nivelul pieței, 20% din companii au implementat munca la distanță pentru toți angajații, iar 80% au implementat munca la distanță doar pentru anumite categorii de angajați.

Și totuși, există și o categorie de oameni care își menține cu greu nivelul de productivitate la cote maxime în timp ce muncește de acasă.

E bine însă că există soluții.

1. Pregătește-te dimineața ca și când ai pleca la birou, păstrând același ritual cu care ai fost obișnuit

Deși nu ieși efectiv din casă, este foarte important să treci pe mindset-ul de birou, să te pregătești așa cum o făceai și înainte, oferindu-ți răgaz pentru a savura cafeaua de dimineață în tihnă. E drept că pare tentant să te trezești la ora 08:50 în cazul în care programul tău de muncă începe la 09:00, însă, pe termen lung, îți vei începe adesea dimineața stresat că ai șansa să întârzii inclusiv online, fapt ce va influența semnificativ starea ta de spirit și, implicit, productivitatea din acea zi.

2. Adoptă o ținută business casual din cap până-n picioare

Cumva, acest aspect pare din ce în ce mai ignorat de toată lumea, considerând că nu e necesar să stai "la 4 ace" în timp ce ești acasă. Poate că pare un gest banal, dar aproape că nici nu realizăm ce impact puternic are asupra noastră (și nu numai) trecerea la mood-ul de birou, acolo unde trebuie să dăm dovadă de profesionalism, inclusiv prin intermediul ținutei adoptate.

Un studiu efectuat recent de către psihologii de la Universitățile din Columbia și California arată că hainele pe care le îmbraci dimineața nu afectează doar modul în care te văd cei din jur, dar și modul în care te percepi tu însuți.

3. Delimitează-ți spațiul care-ți va servi zi de zi drept biroul de acasă

Este important, pentru a evita multitasking-ul și, în consecință, a nu risca să-ți fie afectată productivitatea, să ai un spațiu dedicat și stabil, care să rămână biroul tău de acasă, unde știi că trebuie să "ajungi" în fiecare dimineață. Astfel, păstrezi un ritm de a face lucrurile și reușești să bifezi mult mai multe task-uri de pe to-do list.

4. Respectă un program bine definit

La fel ca în perioada când mergeai la birou, ai grijă să respecți întocmai un program clar care să te ajute să te poți ocupa de tot ceea ce ai de făcut în ziua respectivă fără ca alte aspecte personale să-ți atragă atenția. E drept că, în timp ce stai acasă, întotdeauna se va ivi ceva, mereu vor apărea niște vase de spălat sau niște rufe de curățat, dar trebuie să fii foarte disciplinat (și aici vorbim despre autodisciplina care poate că pentru unii reprezintă o adevărată provocare) și să îți organizezi lucrurile pe care le ai de rezolvat pe plan personal în timpul pauzelor sau la finalul programului, astfel încât să nu interfereze cu ceea ce ai de făcut pe plan profesional.

5. Rămâi conectat cu colegii

Platforme digitale există suficiente, astfel că ține doar de noi să le folosim în mod inteligent pentru a ne menține conectați și a discuta zilnic cu colegii la fel cum o făceam la birou. Nu ar fi deloc rău să planifici întâlniri online zilnice cu cei din echipă, pentru a discuta și a împărtăși diverse moduri creative de adaptare la noul normal.

6. Fă o plimbare în aer liber la sfârșit de program

Cu toate că nu sunt fana frigului și mi se pare mai dificil de pus în practică în această perioadă de iarnă care deja a început, conștientizez faptul că o plimbare în natură are multiple efecte benefice asupra stării noastre de bine. După o zi întreagă petrecută în fața laptopului, o astfel de activitate reduce semnificativ stresul, te ajută să te relaxezi și îți oferă o nouă perspectivă pentru a doua zi. N-am vrea să riscăm ca, din cauza stresului și a anxietății, să ne trezim lipsiți de perspective sau deznădăjduiți că această nouă realitate nu ni se potrivește deloc. La urma urmei, "singura constantă este schimbarea", așa că n-avem ce face altceva decât să ne adaptăm.

7. Păstrează sau adoptă noi obiceiuri sănătoase

Fă o pauză pentru o gustare sănătoasă care poate consta în nuci, migdale, fructe, cereale sau iaurt și nu uita să bei cei doi litri de apă pe zi. Cel mai simplu ar fi să îți pui pe birou o sticlă de apă și un pahar, astfel încât să îți amintești să bei 8-9 pahare de apă pe zi, eventual cu ajutorul unei aplicații care să îți trimită des remindere, așa cum am auzit că procedează cei care nu simt nevoia să bea apă în mod constant.

8. Folosește căști pentru a nu risca să fii deranjat

Cu toții avem un vecin căruia îi place să folosească bormașina când ți-e lumea mai dragă, iar asta se poate întâmpla fix în mijlocul unei ședințe importante în cadrul căreia nu poți risca să fii deranjat. De aceea, a ține la îndemână o pereche de căști pe care să o folosești cu încredere, de zi cu zi sau la nevoie, te poate salva din situații neprevăzute care îți pot afecta starea de bine.

9. Planifică-ți ziua

Planificarea este esențială pentru succesul oricărei activități. Optează pentru a-ți face întotdeauna o planificare pentru a doua zi, în care să incluzi, în ordine, de la lucrurile cele mai importante și urgente, până la cele mai puțin importante, însă care trebuie totuși bifate.

De asemenea, contează foarte mult să ții cont de bioritmul tău, pentru a-ți aloca timpul necesar pentru cele mai complicate task-uri în acea perioadă a zilei în care energia ta se află la cote maxime: dacă ești o persoană matinală și îți începi ziua cu un entuziasm debordant, optează pentru prima parte a zilei, iar dacă, din contră, te concentrezi mult mai bine după-amiază, alocă un interval orar în a doua parte a zilei pentru a rezolva cele mai importante probleme. 

10. Ai răbdare, cu tine și cu cei din jur

Oamenii par a fi din ce în ce mai stresați și cu siguranță că nu sunt de condamnat, dat fiind contextul actual și știrile la care suntem zilnic expuși privind acest subiect.

Cu toate acestea, trebuie să dăm dovadă de blândețe și răbdare, atât față de noi înșine, cât și față de cei din jur. Situația este deja suficient de ciudată pentru a ne mai stresa suplimentar cu polemici inutile. Un prim pas în acest sens ar fi acela de a-ți crea un mediu propice pentru a fi productiv, folosind zilnic, de exemplu, un fundal sonor plin de inspirație, precum sunete relaxante din natură sau muzică clasică. Există o multitudine de resurse online care ne pot ajuta foarte mult în acest sens.

Răbdarea este într-adevăr o virtute pe care acum avem mai mult timp ca niciodată să o cultivăm.

Investește în tine, lărgește-ți orizonturile, învață, meditează, cunoaște-te mai bine, descoperă lucruri noi care să te ajute, lucrează în permanență la starea ta de bine, participă la traininguri, fii prezent, chiar și de la distanță și nu te lăsa nicio clipă acaparat de aspectele negative ale vieții. 

E drept că măcar o zi pe săptămână petrecută efectiv la birou ar ajuta mult, interacțiunea umană și spiritul de echipă perceput chiar din mijlocul acțiunii fiind două dintre principalele aspecte care ne lipsesc tuturor.

Dar, dată fiind situația, raportat la același HR Barometru specificat la începutul articolului, se arată că:

”Starea de bine a angajaților (well-being) este esențială pentru productivitate și, cum mulți oameni se luptă în această perioadă cu teama și anxietatea, este important ca organizațiile să investească din ce în ce mai mult în resurse și beneficii care să-i ajute să creeze un echilibru pentru sănătatea lor”, spune Oana Munteanu, Senior Manager People & Organisation, PwC România.

Nu e imposibil să rămâi concentrat și curios în toată această perioadă, însă e important să ai grijă de tine și de toate micile detalii aparent insignifiante, care au totuși un impact puternic asupra ta și asupra productivității tale zilnice.

Foto: Shutterstock.com

Un articol de Anca Cernat (Tănase). YouTube: ANCA CERNAT

Orice utilizare a conţinutului acestui articol presupune citarea sursei şi necesită obţinerea acordului prealabil, în scris, al JoelleMagazine.Ro. Toate drepturile rezervate © JoelleMagazine.Ro 2020.

Ţi-a plăcut acest articol?

Fii alături de noi, dă LIKE paginii JoelleMagazine de Facebook!

Monday: Back to work - 5 recomandări care te vor…
Monday: Back to work - 5 lucruri simple pe care…